Enter your email Address

Politeia

  • Home
  • Archive
  • How to submit papers
  • EN
  • PT
Menu
  • Home
  • Archive
  • How to submit papers
  • EN
  • PT
Search
Close this search box.

O Modelo de Policiamento Comunitário nos Programas de Educação Policial: uma breve Revisão da Literatura Especializada sobre o Assunto

por Paula Poncioni
Key Words
Educação policial Policiamento comunitário Brasil Police education Community policing Brazil
Este trabalho é parte constitutiva da pesquisa realizada no estágio de pós-doutorado sênior realizado no King’s Brazil Institute, King’s College, Londres, Inglaterra, cujo objetivo principal foi identificar e examinar os significados e sentidos atribuídos à educação policial, a partir do debate teórico presente na produção acadêmica – nacional e internacional, sobretudo de língua inglesa, que inclui estudos empíricos – sobre o assunto. Buscou-se por intermédio desse debate, apreender as referências gerais e específicas sobre o alcance e efetividade da educação policial para a promoção dos valores e normas próprios da profissão, das competências e das habilidades por parte de policiais para o campo de trabalho, especialmente em relação à adoção da filosofia e da estratégia de policiamento comunitário. Tratou-se de identificar e analisar aqueles fatores que a literatura indica como limitadores, ou ao contrário, como facilitadores neste tipo de recurso institucional – a educação policial – para a implementação desse modelo de policiamento específico com vistas a promoção da segurança pública. A pesquisa bibliográfica foi realizada, compreendendo o levantamento e a análise sobre a literatura especializada relativa aos seguintes temas: educação policial, formação policial, ensino policial, treinamento policial, modelos de policiamento (especialmente o policiamento comunitário e estratégias semelhantes), democracia, políticas públicas, militarismo e cultura policial. A pesquisa da literatura internacional foi realizada por intermédio do acervo de títulos – livros, artigos, monografias, dissertações de mestrado, teses de doutorado, relatórios de pesquisa e periódicos acadêmicos – disponíveis na Maughan Library, King’s College, Londres, Inglaterra. A produção acadêmica brasileira foi examinada essencialmente por intermédio dos resumos de teses de doutorado e de dissertações de mestrado do período de 2010 a 2015, que se encontravam no Portal Web da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. This work is an integral part of the research conducted at the pos-doctoral research at the King’s Brazil Institute, King’s College, London, England carried out on August 2014 to July 2015 – , with the support of Higher Education Personnel Improvement Coordination – CAPES. The research has as a main objective to identify and examine the meanings attributed to police education, setting out from the theoretical debate on the subject found in the national and international academic literature, especially in English. Through this debate, the aim is to apprehend the general and specific references on the range and effectiveness of police education in terms of promoting professional values and norms and enhancing the skills and abilities of police officers, especially in terms of the philosophy and strategy of community policing. The research seeks to identify and analyse those factors that, as the literature suggests, limit or, on the contrary, facilitate this type of institutional resource – police education – to implement this specific model of policing as part of the promotion of public security. The specialized literature research was conducted, including the survey and analysis of the national and international titles on the following topics: police education, police training, policing models (particularly community policing and similar strategies), democracy, public policy, militarism and police culture. The research of the literature was performed through the titles collection – books, articles, monographs, dissertations, PhD theses, research reports and academic journals – available in the Maughan Library, King’s College, London, England. The Brazilian academic production was examined primarily through the doctoral dissertation abstracts and master’s theses – 2010 to 2015 – which were in the Web Portal – CAPES.

Este trabalho é parte constitutiva da pesquisa realizada no estágio de pós-doutorado sênior realizado no King’s Brazil Institute, King’s College, Londres, Inglaterra, cujo objetivo principal foi identificar e examinar os significados e sentidos atribuídos à educação policial, a partir do debate teórico presente na produção acadêmica – nacional e internacional, sobretudo de língua inglesa, que inclui estudos empíricos – sobre o assunto. Buscou-se por intermédio desse debate, apreender as referências gerais e específicas sobre o alcance e efetividade da educação policial para a promoção dos valores e normas próprios da profissão, das competências e das habilidades por parte de policiais para o campo de trabalho, especialmente em relação à adoção da filosofia e da estratégia de policiamento comunitário. Tratou-se de identificar e analisar aqueles fatores que a literatura indica como limitadores, ou ao contrário, como facilitadores neste tipo de recurso institucional – a educação policial – para a implementação desse modelo de policiamento específico com vistas a promoção da segurança pública. A pesquisa bibliográfica foi realizada, compreendendo o levantamento e a análise sobre a literatura especializada relativa aos seguintes temas: educação policial, formação policial, ensino policial, treinamento policial, modelos de policiamento (especialmente o policiamento comunitário e estratégias semelhantes), democracia, políticas públicas, militarismo e cultura policial. A pesquisa da literatura internacional foi realizada por intermédio do acervo de títulos – livros, artigos, monografias, dissertações de mestrado, teses de doutorado, relatórios de pesquisa e periódicos acadêmicos – disponíveis na Maughan Library, King’s College, Londres, Inglaterra. A produção acadêmica brasileira foi examinada essencialmente por intermédio dos resumos de teses de doutorado e de dissertações de mestrado do período de 2010 a 2015, que se encontravam no Portal Web da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES.

This work is an integral part of the research conducted at the pos-doctoral research at the King’s Brazil Institute, King’s College, London, England carried out on August 2014 to July 2015 – , with the support of Higher Education Personnel Improvement Coordination – CAPES. The research has as a main objective to identify and examine the meanings attributed to police education, setting out from the theoretical debate on the subject found in the national and international academic literature, especially in English. Through this debate, the aim is to apprehend the general and specific references on the range and effectiveness of police education in terms of promoting professional values and norms and enhancing the skills and abilities of police officers, especially in terms of the philosophy and strategy of community policing. The research seeks to identify and analyse those factors that, as the literature suggests, limit or, on the contrary, facilitate this type of institutional resource – police education – to implement this specific model of policing as part of the promotion of public security. The specialized literature research was conducted, including the survey and analysis of the national and international titles on the following topics: police education, police training, policing models (particularly community policing and similar strategies), democracy, public policy, militarism and police culture. The research of the literature was performed through the titles collection – books, articles, monographs, dissertations, PhD theses, research reports and academic journals – available in the Maughan Library, King’s College, London, England. The Brazilian academic production was examined primarily through the doctoral dissertation abstracts and master’s theses – 2010 to 2015 – which were in the Web Portal – CAPES.

Descarregue versão pdf do artigo

Versão original

Descarregue versão pdf do artigo

Versão original

Outros artigos nesta edição

  • Editorial

    Manuel Monteiro Guedes Valente

  • Modelos Constitucionais de Polícia e Cooperação na Segurança Interna

    Manuel Monteiro Guedes Valente

  • Para lá dos códigos. O papel do Estado e a heterogeneidade do pluralismo jurídico em Moçambique

    Sara Araújo

  • Cooperação Internacional para a Formação de Polícias: um caso em Portugal

    Susana Durão and Joana Oliveira

  • Efeitos Possíveis da Cooperação Policial. Oficiais entre Portugal e África

    Susana Durão and Daniel Seabra Lopes

  • Renovações da Polícia em Angola: cooperação e formação internacional

    Cristina Udelsmann Rodrigues

  • Cruzamentos em retorno: Polícias em Lisboa, Praia e Brasília

    Joana Oliveira

  • O Modelo de Policiamento Comunitário nos Programas de Educação Policial: uma breve Revisão da Literatura Especializada sobre o Assunto

    Paula Poncioni

  • Desafios e Avanços da Política de Formação Especializada de Profissionais de Segurança Pública no Brasil: Reflexões sobre a RENAESP

    Ivone Freire Costa, Íris Gomes dos Santos and Anderson Souza da Silva

  • Polícias no Brasil: Entre Passado, Presente e Futuro

    Célio Jacinto Santos

  • Diplomacia Policial

    Guilherme Cunha Werner

  • Ideias de Chegada e Pontos de Partida. Diplomacia Policial: Formação e saberes

    Manuel Monteiro Guedes Valente

PrevArtigo anterior
Próximo artigoNext

Politeia online é um repositório de acesso aberto à Revista Portuguesa de Ciências Policiais, responsabilidade do Centro de Investigação do Instituto Superior de Ciências Policiais e Segurança Interna, financiado por Fundos Nacionais, através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., no âmbito do Financiamento Plurianual com a Ref.ª: FCT I.P.: UIDP/04915/2020 e UIDB/04915/2020.

PSP

ISCPSI

ICPOL

FCT

For more information, see the privacy policy of the repository.

Este site usa cookies que ajudam a uma melhor experiência de navegação no site. Ao clicar no botão “Aceitar” ou continuar a visualizar o nosso site, você concorda com o uso de cookies no nosso site.
ACEITAR
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Sempre activado
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuraçãoDescrição
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
GUARDAR E ACEITAR